Mio MiVue 846 – nenápadná autokamera – recenze

Předem upozorním, že autokameru Mio MiVue 846 používám už přes 6 měsíců a proto se nejedná o žádnou super PR recenzi na produkt, který vlastně ani neznám. Když jsem si před 6 měsíci kameru vybíral, narazil jsem na spoustu reklamních článků, který jsem musel jednoduše odfiltrovat, jinak bych se v tom ztratil. Největší problém totiž není najít nejlepší autokameru na světě, ale najít takovou, která vám bude vyhovovat a právě i o tom bude tento článek.

Podle čeho jsem vybíral autokameru?

Než se pustím do samotné recenze kamery, bude na místě, abych napsal své požadavky, podle kterých mi vyšla Mio MiVue 846 jako nejlepší volba.

Cena kamery

Všeobecně si raději za kvalitu připlatím, protože nerad rozhazuji peníze za něco, co je k ničemu. Očekávat kvalitu u autokamery za 15 stovek je za mě prostě nesmysl. Současně kupovat kameru za 8 tisíc je pro mě zbytečnost. Kamera mi má sloužit jako „černá skříňka“ pro případ nouze, nikoli k natáčení dokumentu „blbci na silnici“. Proto jsem si dal cenový strop 5 tisíc (dnes Mio 846 WiFi seženete za 3 490 Kč).

 

Kvalita záznamu

Pokud si už nějakou kameru vyberete, nezapomeňte se podívat na testovací záběry, které většinou najdete na Youtube. Je to nejlepší způsob, jakým ověřit reálnou kvalitu. Pokud si zrovna nechcete natáčet jen samotnou cestu, zaměřte se na čitelnost SPZ. Jenom podotýkám, že nečekejte, že bude mít autokamera stejnou kvalitu jako váš nejnovější iPhone nebo akční kamery GoPro. Od toho autokamery nejsou.

 

Rozměry a vzhled kamery

Hned po kvalitě záznamu jsem vyškrtl ze seznamu „obří kamery“, které by kazily interiér auta, případně by byly viditelné i 20 metrů od auta. Čím menší, tím lepší. To samé platilo o kamerách, které měli červené kolečka kolem čočky nebo super nápisy, které svítí na desítky metrů daleko. Hledal jsem prostě něco elegantního, co splní můj účel.

Tímto „filtrem“ jsem ze seznamu vyškrtl velké množství kamer a zůstalo mi jich jenom pár. Přesněji si pamatuji na tyto modely (přeci je to jen půl roku zpátky): Lamax T6, TrueCam H5, TrueCam H7, Garmin DashCam Mini, NiceBoy Pilot X a Mio MiVue 846 WiFi.

Co se velikosti týče, přiznám se, že se mi nejvíce líbila kamera od Garmin DashCam Mini (nemá ani displej), ale kvůli mizerné kvalitě záběrů jsem od ní upustil. To stejné platilo i pro kamery TrueCam H5 a H7, u kterých jsem navíc podle recenzí (Heureka.cz a Zbozi.cz) dostal pocit, že co kus, to jiná kvalita. U Lamax T6 si zákazníci stěžovali buď na baterii nebo celkovou nefunkčnost. Ten výběr byl samozřejmě mnohem náročnější, ale v konečné fázi jsem se po několika dnech studování (ve volné chvíli) rozhodl, že vyzkouším právě Mio MiVue 846 WiFi.

 

Pokud o kameře nevíte, těžko ji uvidíte.

 

Mio MiVue 846 WiFi

Autokamera nahrává obraz ve Full HD kvalitě (1920 x 1080p) a jako jedna z mála (v této cenové kategorii) dokonce při 60 snímcích za vteřinu. Za kvalitní obraz i v horších podmínkách může snímač od společnosti SONY – STARVIS CMOS a objektiv se světelností F1.8. Zrovna snímač a světelnost někteří výrobci raději ani neuvádějí. Asi ví proč.

V jednotlivých bodech se teď zaměřím na pár parametrů a věcí, které by vás mohli/měli zajímat.

Dokovací stanice – kamera není pevně přilepená k čelnímu sklu, ani nepoužíváte levné přísavky. Na sklo upevníte dokovací stanici, do které pak kameru jednoduše zasunete. Je to  jednoduché a rychlé.

Nastavení úhlu – každé čelní sklo je pod jiným úhlem a místo toho, abyste nastavovali správný sklon kamery, nastavíte pouze její čast. Výhoda je především v tom, že nemusíte při každém nasazení kamery kontrolovat správný úhel záběru.

Radary a úseková měření – někdo možná ocení, ale já tuto funkci beru jako zbytečnou. Jestli něco nechci, tak aby mi něco pípalo v autě.

GPS poloha – autokamera je vybavená i GPS senzorem, takže si můžete zapnout (ale i vypnout) zaznamenání GPS polohy přímo do záběru videa.

Rychlost – díky GPS senzoru můžete zaznamenávat (ale jde i vypnout) rychlost, kterou jedete.

Čas – čas se naštěstí aktualizuje automaticky, takže nemusíte při delším stání auta znovu a znovu nastavovat čas.

Vypnutí displeje – kameru jsem si nastavil tak, aby se po pár vteřinách od nastartování vypnul displej. Na silnici koukám přes čelní sklo a když vidím, jak některým řidičům kamera v autě svítí (hlavně v noci), tak si říkám k čemu je to dobré. Mě by to strašně otravovalo a tahalo oči.

Natočení události – na kameře najdete červené tlačítko, kterým dokážete uložit do samostatné složky (událost) záběr, který pak snadněji dohledáte. Můžete tuto funkci využít například, kdy se před vámi něco stalo. Po stisknutí tohoto tlačítka se vám uloží celkem 20 vteřinový záběr, přičemž prvních cca. 8 vteřin je před zmáčknutím a 12 vteřin po zmáčknutí. V běžných případech vám to bude pravděpodobně stačit. Pokud ne, delší záznam dohledáte mezi ostatními záběry.

Indikace natáčení – kamera je vybavena diodou, která nenápadně (nesvítí to nijak extrémně) indikuje co se děje. Občas tak můžete zkontrolovat letmým pohledem, že kamera funguje a opravdu natáčí.

Držení mezi pruhy – kamera to sice umí, ale držení mezi pruhy dnes umí auto, takže je zbytečné ji mít aktivní i na kameře.

Snímač otřesů – G senzor – kamera obsahuje i G senzor, jehož citlivost lze nastavit přímo v kameře. V případě nehody uloží záznam do jiné složky na kartě, abyste ho nemuseli dohledávat.

Parkovací režim – kamera má kapacitu baterie 240mAh. Výrobce oficiálně udává až 48 hodin provozu v případě parkovacího režimu. Pokud vám do auta někdo nabourá, kamera to zaznamená. Tady je jen nevýhoda, že vás musí nabourat relativně silně a do části, kam kamera vidí. Když do vás najede někdo z boku nebo zezadu (kde kameru mít nebudete), tak budete pouze vědět kdy se to stalo.

WiFi – záběry můžete stáhnout do svého telefonu bez toho, abyste vytahovali paměťovou kartu. Stačí si jen stáhnout aplikaci, spárovat si telefon s kamerou přes Wifi a záběry stáhnout. Já to použil jenom při testování prvních záběrů, každopádně kamera to umí. Mnohem pohodlnější a rychlejší je vzít kartu, stáhnout si záběry do PC a pracovat s nimi v něm.

Automatické zapnutí – kamera se při nastartování sama zapne, takže nemusíte nikde hledat žádné zapínací tlačítko.

Kamera toho umí samozřejmě mnohem více, ale jsou to občas funkce, které jednoduše nepotřebuji. Patří mezi ně fotografický režim (když mám čas na focení, vytáhnu mobil), upozornění na rozsvícení světel (auto svítí automaticky podle svého senzoru), režim ekologické jízdy (jezdím podle sebe, nikoli podle kamery), aj.

 

Obsah balení

Součástí kamery jsou 2 statické podložky/nálepky, dokovací stanice, nabíječka do autozapalovače a stručný návod. Uvádím to záměrně a s velkým důrazem, protože co jsem během toho půl roku zjistil, tak spoustu lidí (pár lidem jsem ji už doporučil) nevěděli, k čemu ty statické podložky jsou. Kdo bude případně hledat detailnější návod, můžete si ho stáhnout zde (v novém okně otevře se PDF soubor).

 

Statické podložky/nálepky

Držák na kameru (dokovací stanice) totiž nelepíte na sklo, ale až na podložku, kterou jednoduše umístíte na čelní sklo. Paradoxně nijak nelepí a drží pouze na statické bázi. Strach mít nemusíte, protože to fakt drží! Samozřejmostí je odmastit sklo, ale to snad nemusím ani psát. Výhodou je, že v případě změny auta stačí lehce v rohu odloupnout statickou podložku od skla a můžete dokovací stanici umístit na jiné čelní sklo. Pro případ nouze pak máte statické podložky dvě.

Můj TIP! Pokud budete vybírat autokameru, podívejte se, jakou barvu má nálepka, která se lepí na sklo. Některé mají červenou! A to na autě fakt nechcete…

Napájení kamery

Kameru můžete napájet přímo přes dokovací stanici, do které zasunete zahnutý kabel mini USB-A. Ten je součástí balení, ovšem jeho zapojení je pouze autozapalovače. Pokud máte stejně jako já v autě USB-C u zrcátka, máte 2 možnosti. Sehnat si kabel, který snad ani neexistuje (já ho nenašel) = USB-C > mini USB-B se zahnutím nebo si pořídit jakýkoli kabel USB Type-C™ 2.0 samec > USB 2.0 typ Mini-B a zapojit ho přímo do autokamery. Když jsem to při rozbalování zjistil, nebyl jsem z toho moc nadšený, každopádně řešení existuje. Kamera jde napájet naštěstí i mimo dokovací stanici (to jiné kamery často neumí), takže ji můžete případně používat i mimo auto a to je na druhou stranu velká výhoda.

Kabel, který používám já můžete objednat na Mironet.cz – zde odkaz. Pozor! Kamera je tam výrazně dražší! Má 50cm a já ho obmotal kolem zrcátka. Vidět to není (viz fotky o něco níže).

 

 

Pozor na výběr paměťové karty!

Součástí balení není paměťová karta a protože vím, že není karta jako karta, raději jsem se u oficiálního českého distributora poptal na nějaké doporučení. Třeba výrobce GoPro uvádí na svých stránkách seznam karet, které jsou s kamerami kompatibilní, ale u Mio jsem to nenašel. Ze zkušeností (právě s GoPro) vím, že levné karty mohou způsobit zamrzání kamery, špatný zápis záběrů, nahrávání pouze zvuku (obraz se sekne), aj. problémy.

Kamera umí samozřejmě přepisovat starší záznamy na kartě, přesto jsem se rozhodl, že pořídím kartu s kapacitou 128GB (kamera zvládne až 256GB), abych toho měl uloženého co nejvíce. Tady opět pozor! Některé kamery podporují pouze kapacity do 64GB! V nastavení kamery Mio MiVue 846 WiFi pak nastavíte jaký poměr má sloužit pro jednotlivé účely. Respektive jakou kapacitu paměťové karty využijete na běžné natáčení, parkovací mód a události. To je dost důležitá informace!

Odkaz na kartu, kterou doporučuje sám distributor najdete pod recenzí (úplně dole).

 

Umístění na čelním skle

Každé auto má jiný sklon čelního skla i jiné možnosti umístění. Já chtěl kameru umístit tak, aby nešla moc vidět. Musím se přiznat, že prvních pár dní jsem kameru schovával (z obavy krádeže), ale později jsem to už neřešil, protože jsem nabyl pocitu, že kdo o ni neví, ten ji nevidí. To samé samozřejmě platí i z vnitřní strany auta. Čím méně mě bude kamera rušit, tím lépe a proto jsem ji nalepil tak, abych o ní moc nevěděl.

 

Aplikace pro správu videí – MiVue™ Manager

Při pořízení kamery jsem této aplikaci moc pozornosti nevěnoval, protože jsem si zvykl stříhat videa ve Final Cut a přišla mi tak trošku zbytečná, ale stejně jsem si ji nainstaloval (je pro Windows i Mac). Milé překvapení pro mě bylo, že se jedná o slušný nástroj, především pak pro zorientování ve videích. K dispozici je totiž přehledný kalendář, pomocí kterého videa jednoduše dohledáte. Kromě toho nabízí samozřejmě přehrávání, export fotky ze záběru, sdílení na sociálních sítí, mapu cesty, aj. drobné funkce. Určitě doporučuji nainstalovat. Aplikace je v češtině!

Aplikace pro Windows
Aplikace pro Mac

 

Závěrečné hodnocení

Mio MiVue 846 Wifi je moje první kamera, kterou jsem si pořídil jako „černou skříňku“ pro případ nouze a naštěstí jsem ji doposud nepotřeboval. Během cestování samozřejmě potkávám spoustu agresivních řidičů a materiál na sestřih by se určitě našel, přesto se takové aktivitě věnovat nechci. Jsem rád, že jsem našel kameru, která má dostatečně kvalitní záběr, stojí rozumné peníze a především splňuje moje požadavky být co nejméně vidět. Kameru hodnotím kladně a určitě ji mohu doporučit.

Hlavní výhody

  • kvalitní snímač (čitelné SPZ i za horších světelných podmínek)
  • rozlišení Full HD + 60 snímků za vteřinu
  • velikost kamery
  • dokovací stanice s nalepením na statickou podložku
  • autokamera je v češtině!
  • baterie 240mAh
  • možnost zapnout/vypnout gps/rychlost/čas v záznamu
  • WiFi přenos dat do telefonu
  • možnost nabíjení i mimo auto
  • nastavení úhlu záběru na těle kamery
  • automatické (vyhodnocuje G senzor) nahrávání nouzového záběru do jiné složky
  • manuální nahrávání události (20 vteřin) do jiné složky
  • G senzor
  • parkovací režim (ukládá se do jiné složky – parking)
  • aplikace pro telefony (iOS i Android) – v češtině
  • aplikace pro počítač (Windows i Mac) – v češtině
  • možnost použít i se zadní kamerou

 

Nevýhody

  • za úplné tmy musíte hledat déle záběr na kterém je SPZ čitelná

 

Záběry z kamery

Aby dávala tato recenze smysl, přikládám pár snímků z cest. Video sem kvůli GDPR (zatím jsem nepřišel jak v rychlosti rozmazat SPZ u pohyblivého auta) nedávám. Část SPZ záměrně chybí.

Kde kameru koupit?

Autokameru Mio MiVue 846 WiFi (pozor, neplést s předchozím modelem 826!) si můžete stejně jako paměťovou kartu (bez ní to fakt nejde) pořídit například nyní v akci na Alza.cz, přičemž pro snadnější nákup tu máte přímo odkazy.

Akční kamera Mio MiVue 846 WiFI na Alza.cz
Doporučená paměťová karta 128GB Kingston na Alza.cz

Pokud se chcete podívat na aktuálně nejnižší cenu na trhu, přidávám odkaz na Heureka.cz.

Doufám, že se vám tato recenze líbila a našli jste odpovědi na všechny otázky, které vás mohli napadnout. Pokud vás zajímá něco dalšího, napište mi svůj dotaz do komentářů.