Druhá nehoda – opět nezaviněná…

Když mi večer v poslední dubnový den přišla notifikace o otřesu vozidla, nahodil jsem kalhoty, triko a šel se podívat co se sakra stalo. Byl večer a já na autě vůbec nic nenašel. Tím, že už jsem pár planých notifikací zažil, nevěnoval jsem tomu pozornost a šel domů. Druhý den jsme jeli na výlet a hele, on to žádný planý poplach nebyl…  A proto tu máme druhý článek o nehodě, která je opět nezaviněná.

Takto vypadalo poškození přední masky při prvním pohledu. Není se tak čemu divit, že jsem to večer za tmy neviděl.

 

Přední maska chladiče

Pokud se podíváte na Octavii 4. generace, zjistíte, že maska chladiče se neskládá z jednoho dílu, ale rovnou z několika. Rámečku, který stojí kolem 2 000 Kč, výplně masky (ten největší díl), který stojí 2 200 Kč, krytu předního senzoru a v mém případě i RS znaku. Suma sumárum to naskáče na nějakých 5 000 Kč. Výměna v rámci autorizovaného servisu kolem 8 tisíc. Využívat havarijní pojištění při spoluúčasti do 10 000 Kč je tak trošku nesmysl.

Štěstí v neštěstí

Na 99% jsem si jistý, kdo do auta nacouval, takže vím, že se jednalo o vyšší SUV a vlastně jsem měl v ten moment i štěstí. Být to osobák, tak skončí 100% i v předním nárazníku a škoda by tak byla ještě větší. Naštěstí v mém případě to bylo trefené pouze na výplň masky chladiče a rámeček včetně krytu předního senzoru se „tažné“ nedotklo. Respektive dopadlo to vlastně téměř „nejlépe jak mohlo“. Úplně nejlepší by bylo, kdyby mi tam dotyčný na sebe nechal kontakt a zaplatilo by se to z jeho povinného ručení a já kolem toho nemusel lítat jako blbec. Ale na to se už dnes fakt spoléhat nedá.

Konzultace v lakovně

Než jsem díl objednal, zajel jsem do lakovny Autosibřina, kde mi opravovali zadní difuzor a poptal se jaké jsou možnosti a jestli mi to vůbec umí vyměnit. Právě i u nich jsem se dozvěděl, že to odnesla „jenom“ vnitřní výplň masky chladiče. Na základě svých bohatých zkušeností s autorizovanými servisy, kde se mění všechno co se dá jsem se domluvil, že mi výměnu provedou v lakovně. Objednal jsem tedy originální díl a další den jel na výměnu.

Výměna přední masky = nárazník dolů

Pokud chcete vyměnit přední masku chladiče, bez demontáže předního nárazníku to nepůjde. Fyzicky to prostě není možné a proto musel jít celý nárazník dolů. Protože jsem měl možnost u výměny být, sledoval jsem důkladnou práci technika, který musel po demontáži nárazníku rozebrat přední masku s maximální opatrností, protože jsem já (především) a ani on nechtěli, aby nějaká „packa“ původních a nepoškozených dílů, praskla. Byl jsem v ten okamžik strašně rád, že jsem to nedával do autorizáku, protože tam by se s tím určitě tak nepárali a během výměně by to jednoduše prasklo a při převzetí auta by mi 100% řekli, že bylo vše popraskané a muselo se to prostě vyměnit celé.

Za 2 hodiny hotovo

Díky trpělivosti toho technika a možná i s trochou štěstí byla výměna hotová za 2 hodiny bez toho, aby cokoli původního poškodilo. Nárazník byl zpět na autě a místo dolámaných mřížek přední masky se na mě „usmíval“ nový nepoškozený díl.

Kalibrace předního senzoru

Když jsem zjišťoval finanční škody, dočetl jsem se, že bude potřeba zkalibrovat přední senzor. Při poškození přední masky chladiče totiž dochází z pravidla i k posunu/poškození tohoto snímače a tak je potřeba kalibrace. Naštěstí v mém případě senzor nehlásil žádnou chybu (kterou jinak hlásí) a vše funguje (i po více, než 2 tisících km) bez chyby. V mém případě jsem tedy na kalibraci nemusel, ale podotýkám, že v místech senzoru k poškození nedošlo.

Nová přední maska bez RS znaku

Na původní masce zůstal samozřejmě originální znak RS, který je tam z výroby přivařený (plast/plast). Nový znak vychází na cca. 1 tisíc korun, takže jsem si říkal, že nic nezkazím tím, když se pokusím použít ten původní. Přímo v lakovně mi znak pomohli sundat, aby nedošlo k jeho poškození a já pak na vlastní „pěst“ řešil, jak znak upevnit zpět na novou masku. S připevněním předního RS znaku jsem se celkem natrápil a proto tomuto tématu budu věnovat samostatný článek.