V čem jsem jezdil před novou Octavií

Octavia 4 RS

Úplně na úvod tohoto blogu, který chci všeobecně věnovat nejnovější Octavii (4. generace) ve verzi RS, bych chtěl napsat co od auta vlastně požadujit, abyste si mě mohli jako čtenáři tak trošku „zaškatulkovat“. Myslím si, že je to důležité předtím, než mě začnete soudit a ptát se „proč si nevzal benzín nebo hybrid?“, „proč si bral kombíka?“, „4×4 je k ničemu“, „automat je pro důchodce“ aj. klasické „problémy druhých lidí“. Takže jdeme na to.

Proč diesel? – Nejezdím „kolem komína“

Jakmile jsem se „pochlubil“ novou Octavií na svém osobním Instagramu, pár lidí se mě ptalo na motorizaci. Někteří i psali „doufám, že v benzínu“. Musím se přiznat, že nemám rád tyto diskuse, kdy každý prosazuje to, co má v garáži a ani jsem na ty narážky „jedině benzín“ nereagoval, protože mi to nedávalo smysl. Vám však ten důvod napíši.

Bydlím v Praze a pravidelně jezdím navštěvovat svou rodinu na Moravu (odkud pocházím). To znamená, že 230 km tam a 230 km zpátky. Kromě toho musím počítat s pravidelnými výlety se svou přítelkyní. V roce 2020 jsme otočili Rakousko (dovolená) asi 5x a najel jen těmito výlety přibližně 8 tisíc kilometrů. Kvůli vysokému nájezdu jsem byl už od začátku rozhodnutý, že diesel bude to pravé. Navíc jsem si nepořizoval 5 let staré auto u kterého se dají očekávat potíže, které u starších dieselů známe.

Proč ne hybrid?

Měl jsem možnost jezdit s novou Škoda Superb iV a byla to paráda. Určitě o tom chci napsat článek, ale tady to vezmu v rychlosti. Kdybych auto potřeboval na krátké trasy a především měl v Praze prostor na nabíjení (garáž / dům), tak bych to možná zvažoval, ale tím, že jezdím dlouhé trasy a nemám kde nabíjet, tak jsem tuto možnost zavrhl.

Proč kombi? – Auto musí být praktické

Stejně jako má rád někdo Apple a někdo ho nesnáší, tak stejné to je i u „kombíků“. Znám spoustu lidí, kteří kombíky nemají rádi, ale je to jejich věc a nijak to nikomu nevnucuji. Já však hledám praktické auto na cestování. Už když jsem si kupoval svou první Octavii (kterou mi mimochodem po 3 měsících ukradli), tak jsem věděl, že raději budu jezdit s prázdným kombíkem, než abych řešil nedostatek prostoru v momentě, kdy ho budu potřebovat. A navíc se mi to i líbí.

Než jsem si pořídil Octavii 4 RS, tak jsem jezdil 3 roky ve Škoda Superb 2 (facelift) Combi a ten prostor byl neskutečný, ale stejně jsem to auto při dovolené v Rakousku zaskládal, od podlahy až po strop. Když jsem si půjčil v roce 2020 novou Octavii (RS ještě nebylo), tak jsem si pro jistotu půjčil i střešní box. Ne, že by Octavia neměla dostatek prostoru, ale ono neustále něco v autě přetahovat tam a sem není pohodlné. A tehdy jsem si uvědomil, že je to nejen praktické, ale vlastně kvůli tomu nepotřebujete ani rozměry Superbu.

Do automatu „zestárne“ každý

Nechci psát, že záleží na věku, to určitě ne, ale čím více času v autě strávíte, tím vás řízení auta omrzí. Práskat jeden kvalt za druhým, jako znáte z Rychle a zběsile vás prostě přestane bavit. Moje první i druhé auto mělo manuál, řazení mě bavilo, ale stejně mě to po pár letech omrzelo. Jedna, dva, tři, dva, tři, čtyři, pět, šest, pět, čtyři, tři,….. stop. Když jsem vybíral třetí auto, tak automatická převodovka byla zásadní podmínka. U nové Octavie 4. generace navíc ani manuální převodovka u dieselových motorů není, protože je tam automatická 7° převodovka, takže stejně nebylo z čeho vybírat. Všeobecně doba jde dopředu a u nových aut v této kategorii manuální převodovky časem vymizí.

4×4 jsem nikdy neměl

Když jsem si pořizoval Superba, tak jsem 4×4 nechtěl, protože jsem byl přesvědčený, že ho nepotřebuji. Nikdy jsem neměl problém vyjet sebeprudší kopec, nikdy jsem předtím nezapadl a kvůli 5% stráveném na sněhu/ledu jsem to prostě nevyžadoval. Protože jsem dostal novou Octavii RS mezi prvními (myslím tím ve verzi Combi), tak jsem neměl úplně možnost vybírat, jestli to bude 4×4 nebo nebude a prostě to na mě padlo. Každopádně mi to vůbec nevadí, protože jsem měl přes Vánoce půjčený Volkswagen Multivan, který neměl pohon všech 4 kol a poprvé v životě jsem měl strach, že skončím ve svodidlech. Totálně zledovatělá cesta kousek od Pradědu (Jeseníky), auta se tam klouzaly, někteří řidiči zablokovali cestu a já trnul kdy do mě někdo vletí nebo mi to sjede do svodidel. Naštěstí se nic nestalo, ale jestli jsem někdy někomu něco záviděl, tak řidičům ty auta s pohonem všech kol. Z pohledu bezpečnosti už dnes přemýšlím taky jinak, takže 4×4 vítám.

Myslím si, že pro úvodní článek tohoto blogu jsem se „představil“ celkem dostatečně a rovnou se vrhnu na další článek. Tentokrát to nebude o mě, ale o tom, na co se můžete u nové Škody Octavia 4. generace ve verzi RS těšit už od základu.