Základní výbava každé Octavie RS

Octavia 4 RS

Pokud si plánujete pořídit Octavii 4. generace ve verzi RS, můžete se těšit na celkem slušně vybavené auto už v základní výbavě a tomu se chci věnovat v tomto článku. Samotného mě totiž překvapilo, že některé vybavení bych očekával za příplatek a naopak, některé příplatkové bych bral už v základu. Jdeme na to.

Bezdrátový SmartLink

Jestli jsem si něco u nových aut oblíbil, tak rozhodně možnost spárovat mobilní telefon s autem. Nemluvím teď o poslouchání hudby, kterou zapnu na telefonu, ale celkově technologii CarPlay, kdy mohu ovládat telefon přes displej infotainmentu. Díky tomu už nemůžete kupovat takové ty přicucávací nesmysly na čelní okno, v Rakousku za to nedostanete pokutu a máte o starost méně. Navíc není lepší navigace než Waze. Celkem se divím, že dnes někdo využívá interní navigaci v autě a ještě za to platí (aktualizace).

Výhodou bezdrátového SmartLinku je, že můžete telefon nechat v kapse a nemusíte nic připojovat ke kabelu. POZOR! V základní výbavě není bezdrátové dobíjení telefonu! Pro nabíjení budete i v základu potřebovat kabel.

12V zásuvka v zavazadlovém prostoru

Dokáži si představit, že 90% (osobní odhad) tuto zásuvku nikdy nevyužije, ale pro těch 10% to je skvělá informace. Kdo používá autoledničku nebo v autě občas přespí, bude mít po ruce prostor k nabíjení.

Matrix-LED přední světlomety

S těmito světly jsem se poprvé seznámil v Octavii v létě 2020, kdy jsem ji měl půjčenou na dovolenou do Rakouska. Tyto světla si zamilujete fakt rychle. Svítí úžasně! Mají fakt stylový efekt postupné rozsvícení (v režimu dálkových světel) a mají i automatické dálkové světla, díky čemuž nebudete oslňovat auta jedoucí před vámi nebo proti vám. Princip popíši v samostatném článku, protože si to jednoduše tyto světla zaslouží!

Potah palubní desky Alcantara

Místo imitace kůže nebo plastu najdete na palubní desce Alcantaru, která vypadá velmi pěkně, ale čas teprve ukáže, jak moc to bude praktické na čištění. Pěkné to samozřejmě je.

Virtuální pedál

S touto vychytávkou se před půl rokem pochlubil můj strýc u svého nového Volva a hele, ona to má už i Škodovka v základu! Co to znamená? Že můžete mít v ruce dvě tašky s nákupem a pomocí nohy si jednoduše otevřete kufr. Ten je samozřejmě v elektrice. Je celkem zajímavé, že je vybavení, které bych ani nezmínil, ale elektrický kufr bych zrovna osobně napsal.

Adaptivní tempomat

Všichni známe základní tempomat na kterém si nastavíme rychlost a podle toho auto jede. Adaptivní dokáže reagovat na provoz před vámi a jízda je tak mnohem pohodlnější. Nastavíte si vzdálenost mezi auty, maximální rychlost a o zbytek se postará vůz. Při dlouhých trasách si ho zamilujete! Já využil adaptivní tempomat poprvé v Volkswagen Caravelle, kterou jsem měl půjčenou na letní dovolenou. Z jízdy jsem nebyl unavený a naopak mě po dlouhé době bavila. Za mě super!

8 reproduktorů

Pro člověka, který má rád hudbu to není úplně žádná výhra a proto beru tuto výbavu jako „děkuji, co tam máte dál“? Za Canton si připlatíte 13 tisíc u nového a pokud si budete kupovat ojetý vůz, tak určitě nebudete muset hledat dlouho. Při pořizovací ceně Octavie RS 4. generace je příplatkový audio-systém za pár kaček.

Kolenní airbag řidiče

Bezpečnost na první místě, ale více bych k tomu asi neuváděl.

Asistent rozjezdu do kopce

Vždycky si vzpomenu na mou sestru, která totálně nesnášela rozjezdy do kopce. Abych to neházel jenom na mou sestru, tak to nesnáší snad každá ženská. S tímto asistentem totiž máte pár vteřin na to, abyste se rozjeli bez toho, aby vám auto sjelo dolů. On to věřím ocení i kdejaký chlap.

DAB – digitální radiopříjem

Pokud jezdíte směrem Litomyšl – Vysoké Mýto, tak mi určitě dáte za pravdu, že poslouchat rádio je za trest. Rádio šumí a nebo se samy od sebe mění stanice, takže chvilku posloucháte Evropu 2 a najednou tam je Kiss. S tímto je po problémech. Navíc to oceníte i při cestách v zahraničí, kde už FM nenaladíte (např. Norsko).

Tři hlavové opěrky vzadu

Tady bych napsal jenom jedno. Je potřeba tohle vůbec psát do základní výbavy?

Dešťový a světelný senzor

Pamatuji, jak moc jsem byl šťastný, když jsem u první Octavie měl funkci Living Home a Coming Home. Díky tomu se večer rozsvítily na pár vteřin světla když jsem otevřel dálkovým ovladačem dveře nebo když od něj odcházel. Tehdy to auta neměly, ale dnes už to u novějších aut beru jako standard. Výhodou je, že na parkovišti najdete rychle auto a při odchodu vám ještě svítí na cestu. Dešťový senzor se zase postará o to, že při mrholení nemusíte manuálně ovládat stěrač, protože v jeden okamžik mrholí moc a v jeden zase málo.

Sada na opravu pneumatik

Snaha ušetřit peníze automobilkám aneb dáme vám tam levnější sadu na opravu pneumatik. Tady si pamatujte, že až opravdu píchnete, tak raději zavolejte asistenční službu, protože až tím přípravkem vystříkáte píchlé kolo, tak budete mít problém najít pneuservis, který vám to bude chtít reálně opravit. Je s tím totiž strašná práce. No zlatá rezerva!

Zadní opěradlo dělené a loketní opěra

Co k tomu napsat. Je to lepší komfort pro pasažéry na zadních sedadlech.

Zadní stěrač Aero s ostřikovačem

U verze Combi je zadní stěrač v základu, ale u sedanu si za něj připlatíte. Na jednu stranu zatímco u kombíku ho prostě potřebujete, u sedanu pouze „hýzdí“ auto. Ke stěračům pouze jedna rada! Nikdy nekupujte levné stěrače!

Care Connect 3 roky+Infotainment Online 3 roky

Během prvních 3 let vás navnadí na to, abychom používali online přístup k autu přes aplikaci My Škoda, využívali naplno Infotainment a pak si za to zaplatíme. Další informace se dočtete zde.

Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu

Představa, že si pořídíte auto, jehož katalogová cena přesahuje 1 milion korun a budete mít v zadní části tzv. „švihadla“ je srandovní. Proto bych to už asi ani neuváděl, ale tady asi platí „čím více v ceně, tím lípe“. Tak si teď říkám, jestli je v základu i volant.

Front Assist

Konečně něco, co neočekávám v základní výbavě. Ve stručnosti se jedná o systém, který díky chytrému radaru, který najdete v přední masce auta získává informace o provozu před autem. Jeho funkce je rozdělená do 3 částí.

V první fázi vás informuje na displeji před vámi. V druhé se ozve zvukový signál, brzdový systém se aktivuje přiblížením brzdových desek ke kotoučům a očekává se brzdění ze strany řidiče. Pokud ani to nepřichází, dochází k dočasnému brzdění, aby řidič reagoval. Pokud ani to nenastane, v poslední fázi začne auto brzdit vyšší intenzitou.

U nejnovějších vozidel jsem zaznamenal stížnosti jejich majitelů, že se často Front Assist aktivoval i v momentě, kdy neexistovala žádná pravděpodobnost nehody. U mě se zatím stalo, že se tento systém sám deaktivoval a já byl o tom pouze informován na displeji virtuálního kokpitu.

Hlasové ovládání

Možnost ovládat auto v rodném jazyce (čeština) je celkem příjemná věc. Během 14 dní, co auto mám jsem zatím Lauru moc nevyužil, ale kdo ví, třeba si na to zvyknu. Ovládat pomocí příkazů můžete klimatizaci, rádio, navigaci a další zajímavosti, které byste jinak nastavovali manuálně na displeji infotainmentu.

Imobilizér elektronický

Auto s imobilizérem mi ukradli a to v době, kdy jsem použil i mechanické zabezpečení Construct. Takže nevím, jestli tohle vůbec nějak popisovat. Když vám budou chtít auto ukrást, tak imobilizér vám nepomůže.

Kontrola tlaku v pneumatikách

Nechci být pesimistický, ale když jsem prorazil kolo o díru, tak se mi nic neohlásilo. Většinou se kontrola tlaku ozve po přezutí kol, kdy stačí zresetovat hodnoty, aby auto vědělo, že jste o změně tlaku seznámen. Vím, že táta má na Opelu přímo snímače tlaku v pneumatikách, ale kromě toho, že vidíte hodnoty, které by vám ukázal stojan na pumpě to k ničemu není. Respektive je. Pokud máte 2 sady pneumatik, musíte koupit 8 snímačů. A když ne? Auto vám bude hlásit chybu senzoru.

Asistent jízdy v pruzích (Lane Assist)

Super! Super! Super! Jestli něco pochválit, tak asistent jízdy v pruzích. Něco na sebe prásknu. Minulý rok jsem vyjel před půlnocí na prodloužený víkend do Rakouska a byl jsem celkem dost unavený. Pamatuji si, že jsem nevyjel ani z Prahy a už mě chytla únava. Tehdy bylo na dálnici zúžení a já na to jednoduše nereagoval a nebýt tohoto asistentu, tak jsem vzal kužel. Naštěstí stačilo škubnutí volantu a já hned zbystřil, že je něco v nepořádku a na první možné pumpě jsem si dal kafe.

Dokáži si dost dobře představit, že tento asistent dokáže zachránit lidské životy kvůli mikrospánku nebo všeobecně kvůli nevěnování se řízení. Chápu, že to je technologie, kterou někdo musí zaplatit, ale mít to každé auto, nebylo by to špatné.

Tísňové volání a proaktivní servis (10 let)

To je přesně to „vybavení“, které nechcete, abyste někdy potřebovali. V případě dopravní nehody vytočí automaticky tísňovou linku, která vám okamžitě poskytne první pomoc. Případy, kdy auto spadlo ze srázu a několik desítek hodin tam bylo bez povšimnutí jsou přesně ty momenty, které by se opakovat nemusely. A proaktivní servis? Za mě taková ta zbytečnost, která se musí napsat.

Odkládací schránka v kufru

Abychom během jízdy nemuseli poslouchat, jak nám v kufru auta cestují drobnosti, dostaneme v základní výbavě dvě schránky (najdete vlevo a vpravo) , do kterých můžete zastrčit drobnosti. Nic víc, nic míň.

Elektrická parkovací brzda

Konec driftování na zasněženém parkovišti! Já to v životě praktikoval asi dvakrát, ale to už je pár let zpátky. V podstatě díky elektronické parkovací brzdě už nemáte v autě kus páky, za kterou budete tahat. Místo toho tam je tlačítko. Je to z pohledu designu určitě přijatelnější.

Kontrola zapnutí bezpečnostního pásu

U starších aut jsme si mohli na místo spolujezdce položit batoh bez toho, aby to autu vadilo. U novějších jsme si mohli dát batoh na zadní sedačky a u těch nejnovějších ani tam. Ale teď beze srandy, díky zvukovému signálu pásů na zadních sedadlech se budete snažit dát zavazadla do kufru. A to je to místo, kam patří. V případě dopravní nehody totiž nechcete, aby vás 30kg kufr práskl do hlavy.

Start/Stop systém s rekuperací

Moc dobře chápu problémy s oteplováním, takže rozumím i problému s emisím, ale jako řidič tu funkci nesnáším. Úplně si dokáži představit jak moc zdravé to musí být pro dieselový motor, když se v Praze ve špičce během 5 kilometrů 20x nastartuje auto. Ale naštěstí to jde vypnout, byť teda při každé jízdě.

A co je rekuperace? V jednoduchosti se kvůli start/stop systému namáhá více baterie a tu naopak díky rekuperaci dokážeme dobít. A kdy dochází k dobíjení baterie? Například při brzdění.

Bluetooth

K tomu nemám co napsat. Snad jen to, že to opět patří do kategorie „samozřejmost u auta za milion“.

XDS+

Díky tomuto systému dokáže auto reagovat na změny povrchů na různých stranách silnice. Jednoduše řečeno, pokud potřebuje levé kolo více otáček než druhé (např. při najetí na led), systém XDS+ zajistí, aby se auto nedostalo do smyku.

Vyhřívané trysky ostřikovačů skla

Ti, co šetří na nemrznoucí směsi do ostřikovačů mohou jásat. Octavie 4. generace má vyhřívané trysky ostřikovačů, takže i zbytečně moc naředěnou kapalinu dokáže dostat zpátky do kapalného skupenství.

Přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrou

Mám pocit, že bederní opěrku měla už Octavie 2. generace, respektive jsem si tím 100% jistý. Že je potřeba to zmínit i u 4. generace? To už by mělo patřit mezi základ, ne?

5x USB-C (2x vpředu, 2x vzadu, 1x u zp. zrcátka)

Nabíjení kam se podíváte. Pro někoho možná problém, že v přední i zadní části (myšleno pro posádku auta) nenajdete 12V výstup na nabíječky, ale na druhou stranu je rok 2021 a ani můj nejnovější Macbook M1 má pouze 2 výstupy na USB-C, takže proč ne. Doba jde dopředu a automobilky s ní. Počítám, že Octavia 4. generace tu bude minimálně 15 let zcela běžná a to bude už možná doba, kdy místo USB-C budeme potřebovat něco jiného.

Každopádně musím vypíchnout USB-C, který najdete u zpětného zrcátka. Proč? Protože už konečně nebudete muset tahat přes celé auto napájení pro autokameru.

Vyhřívané čelní sklo

Tak teď jsem celkem překvapený, protože já jsem o vyhřívaném čelním skle netušil. Člověk se holt učí celý život. Každopádně vím, že už nebudete hledat milimetrové drátky na čelním skle, protože vyhřívání funguje na principu fólie, kterou neuvidíte. Kdo by hledal negativum, tak čelní sklo bude o to dražší, ale všichni máme pojištění čelního skla, že?

Vyhřívání předních sedadel

Tímto chci poděkovat firmě Škoda Auto a.s., že si nemusíme u Octavie ve verzi RS připlácet za vyhřívané sedačky. A navíc pozdravit svého tátu, který mi před. 9 lety říkal, že je to zbytečnost. Já tu zbytečnost používám v zimě pokaždé, co do něj sednu.

Dětská pojistka, elektricky ovládatelná

To aby vám děti nevypadaly z auta až pojedete za babičkou. Výhodou je, že nebudete muset se šroubovákem k zadním dveřím.

Výškově nastavitelná přední sedadla

Kdyby tam bylo napsáno, že je v základu elektronické nastavení výšky sedadel, tak si řeknu ok, ale ona bude v základu asi taková ta ruční „pumpa“, že? To už dávají i do nejlevnější Dacie ne?

Osvětlení prostoru pro nohy vpředu/vzadu

Super věc! Poprvé jsem se s ní setkal u Superbu. Celkem rychle jsem si na to zvykl a je mi příjemnější sedat do auta, u kterého vidím, kam dávám nohy.

Asistent rozpoznání únavy řidiče

Největší blbost, se kterou jsem se setkal. Volkswagen to má mnohem vymakanější, protože mi to nehlásil po hodině jízdy, kdy jsem fakt unavený nebyl. V podstatě při každé delší trase to poslouchám. Nejlepší to je na dálnici, když jedete v podstatě furt rovně. To abyste furt zatáčeli, abyste se té hlášky zbavily. Naštěstí to jde vypnout.

KESSY bez Safe systému

Velmi návykové je startování systémem  START/STOP, každopádně díky KESSY nebudete muset sahat po klíčích ani když budete chtít odemknout nebo zamknout auto. Stačí se dotknout kufru nebo kliky dveří a auto se samo odemkne. Když ho budete chtít zamknout, stačí se dotknout kliky dveří.

Co to znamená bez Safe systému? V základu máte prostě pouze bezklíčkové ovládání, ale systém, který zahrnuje monitorování prostoru v autě spolu s alarmem v základu není. Za ten si připlatíte.

Volba jízdního režimu

U nové Octavie 4. generace ve verzi RS máte možnost nastavit si v jakém režimu chcete cestovat. Já nejraději používám INDIVIDUAL, kde mám vypnutý zvuk motoru, který mě při delším cestování upřímně moc nebaví. Pro některé lidi to bude možná i zvláštní, ale i u RS verze najdete jízdní režim Economy a já ji dokonce rád používám. Velkou výhodu vidím ve využívání setrvačnosti, kdy auto přepne na nízké otázky a nebrzdí tak motor a já si v pohodě dojedu z okresku do města bez toho, abych šlapal na plyn. O tom určitě napíši samostatný článek (a nebo už je napsaný).

Odjištění zadního sedadla mechanické

Když jsem měl na týden vůz Škoda Kodiaq RS, tak jsem mohl zadní sedačky sklápět pomocí tlačítka. Nevím na jakém principu to fungovalo, ale tady bude zřejmě na stejném principu. Nahoru musíte dát sedačky samozřejmě ručně.

CORNER funkce pro přední mlhové LED světlomety

Funkci CORNER znám už dlouho a slouží k přisvícení do zatáčky. U Octavie RS nemáte samostatné mlhovky, ale jsou součástí LED pásku, který je na předním nárazníku. Celkem mě mrzí, že nesvítí samostatně v utlumeném režimu, protože by to bylo celkem pěkné. Měl jsem to tak u Octavie 2. generace s RS nárazníkem.

Ostřikovače světlometů s indikátorem úrovně kapaliny

Doba „žlutých“ halogenových světel je dávno pryč a místo xenonových výbojek se používají LED světla. Ani ty nedokáží generovat teplo, takže je na místě, aby auta s těmito světly byly vybaveny ostřikovači světlometů. Sice je to žrout vody, ale vidět prostě musíme. U své první Octavie stačilo vytáhnout pojistku a voda do ostřikovačů světel nešla, ale stačila jedna sněhová vánice na dálnici a hodně rychle jsem tu pojistku vracel, když jsem skoro nic neviděl. A indikátor úrovně kapaliny? Ne, že by nešlo poznat, že nám došla voda, ale proč ne, že? Spíše bych to bral už jako samozřejmost.

Parkovací senzory vpředu a vzadu

Octavia RS 4. generace je krásné auto, ta proč si ho zbytečně odřít při parkování. Pravdou je, že vám ho stejně odře někdo jiný, ale s tím už nic neuděláte.

Sunset

Z výroby dostanete lehce zatmavená skla, aby do něj nepronikalo tolik slunečních paprsků. Já měl na všech autech tmavé fólie od B sloupku (všechny kromě předních), protože se mi to nejen líbí, ale přijde mi i bezpečnější, že každý nečučí do auta, jestli tam něco není.  V době psaní tohoto článku jsem byl objednaný na zatmavení skel, o čemž určitě napíši.

Vyhřívaná a el. sklopná vnější zrcátka

V základní výbavě vozu Škoda Octavia 4. generace najdete vyhřívaná zrcátka, která se navíc sklopí při každém zamknutí.

Automatické stmívání zrcátka na straně řidiče

U předchozího auta jsem měl stmívání na všech stránkách, ale u nových aut je to v základu pouze na straně řidiče. Celkem mě to pobavilo, ale ještě víc mě rozesmál důvod, který jsem se dočetl. Prý je to totiž kvůli bezpečnosti. Dává vám to smysl? Mně moc ne. Pravé zrcátko s automatickým stmíváním vás v případě potřeby bude stát kolem 6 tisíc.

18″ kola z lehké slitiny Comet (černé)

Pokud si nebudete chtít připlatit za kola, dostanete v základu 18″ kola Comet. Mně se moc nelíbí, protože všeobecně černá kola na mě působí z dálky jako plechy, ale tady to je čistě o vkusu každého z nás.

Pneumatiky 225/45 R18 91Y

Kromě litých kol samozřejmě dostanete i sadu pneumatik. V mém případě jsem dostal auto na letních, takže jsem musel nechat auto rovnou přezout na zimní.

3bodové bezpečnostní pásy vzadu

K tomu asi není potřeba nic psát. Všechny 3 sedačky mají 3bodové pásy.

Osvětlení zavazadlového prostoru

Další věc, kterou bych asi očekával, že není potřeba ani zmiňovat. Ale pro pořádek, zavazadlový prostor je osvětlený, takže tam nebudete muset chodit s baterkou.

Nastavitelná loketní opěra a Jumbo Box

Pokud budete cestovat ve 4 lidech, tak si zadní pasažéři budou moci vysunout loketní opěrku a zpříjemnit si tak cestu. Měl jsem ji na všech autech a když jsem zrovna seděl vzadu, měl jsem ji dole. Jumbo Box oceníte kdykoli budete převážet něco dlouhého. Pozor! V Rakousku tam můžete mít lyže pouze pokud budou bezpečně zajištěné proti pohybu!

Ambientní LED osvětlení v interiéru

Velmi pěkné a stylové LED pásky v interiéru auta nejen hezky svítí, ale můžete si přímo na infotainmentu nastavit z palety barev i ten správný odstín a stupeň intenzity.

Vkládané koberečky vpředu a vzadu

Pojem vkládané koberečky mi přijde zvláštní, ale pro zjednodušení to jsou klasické látkové koberce, které používáme v létě. Na zimu jsem pořídil rovnou gumové a ty textilní nechal na jaro. Mimochodem častý problém vlhkosti v autě jsou mokré textilní koberečky. Proto se používají v zimě gumové.

Sluneční clona s make-up zrcátkem

Po sklopení sluneční clony máte možnost otevřít zrcátko, které přitom aktivuje světlo a ať jste muž nebo žena, máte prostor k tomu, abyste zkontrolovali svůj vzhled. Jenom se prosím moc nekontrolujte a nemalujte během řízení. Děkujeme.

Síťový program

Sada sítěk, které můžete využít v zavazadlovém prostoru při přepravě nákupu a jiných věcí.

Sportovní sedadla vpředu

Nejzákladnější sedačky, které v Octavii najdete jsou na oko pěkné, ale upřímně, pokud si budete vůz vybírat nebo konfigurovat, sáhněte po příplatkové verzi. Určitě o tom napíši článek.

Sportovní kryty pedálů

Na pedálech najdete kovové kryty, které působí mnohem lépe, než klasické černé pedály. Tak i tak je chce jednou za čas setřít.

Hotovo

Jsme na konci seznamu základní výbavy vozů Škoda Octavia 4. generace. V dalším článku vás seznámím s příplatkovou výbavou.